’T Komt allengs dichterbij.

Als het zo doorgaat wordt het een gratis vakantie. Zat van de week even bij Hertz op ons account om de contracten te bekijken en (eigenlijk overbodig) uit te printen, en bij de eerste autohuur in Chicago kwam ik niet verder dan een rood kader met de mededeling dat er iets niet klopte bij de dropoff. Nu ben ik nog van de stempel “de beller is sneller”, dus maar even contact gezocht met de klantenservice van Hertz. De jongeman aan de andere kant van de luidspreker begreep het niet, hij had het wel goed in beeld, maar zou even een proefboeking doen om te zien wat er dan tevoorschijn kwam. Wat er tevoorschijn kwam was dat de tarieven en de dropoffkosten voor dit stuk vakantie goedkoper waren geworden, en hij van de proefboeking gelijk maar een boeking heeft gemaakt.

Dat zijn nog eens berichten. Helaas gold hetzelfde niet voor de volgende twee huurperiodes. Omdat we toch aan het printen zijn kijk ik ook gelijk maar even op ons Expedia account, waar we, zoals zo vaak, onze hotels hebben geboekt. Ook hier een verrassing. Op het “scratchpad” staat de mededeling dat het eerste hotel waar we zitten, in Milwaukee WI, het tarief verlaagd heeft en het ons $39,- gaat besparen. Voeg dat bij de actie van Marion, die oplettend tot de conclusie kwam dat de Holland America Lijn, onze bootsmannen, nu plotseling wel een leuk aanbiedingspakket voor de ms Nieuw Amsterdam had, terwijl haar bij boeking verzekerd was dat er voor “ons schip” het komende (dit dus) seizoen absoluut geen pretpakketten in de lijst stonden. Maar dat was met één, nog net niet dreigend, telefoontje opgelost. Onze boeking werd terstond omgeboekt. Data, namen en buitenhut bleven onveranderd, alleen werd ons monsterboekje nu uitgebreid met 150 dollar boordtegoed, 350 dollar dranktegoed aan boord en 2 reserveringen in een specialiteitenrestaurant (normaal tegen meerkosten op de “all-incl.”), per persoon uiteraard. Da’s toch weer ruim duizend dollar bonus.

happy-people-jumping

Toch ook nog een paar minpuntjes op de reis. De “achter de schermen” tour bij Harley Davidson Milwaukee is voor het hele seizoen wegens verbouwwerkzaamheden afgelast. Jammer, maar toch ook weer een besparing, want die tour was niet gratis. Gelukkig gaan de gratis fabriekstours wel door, dus doen we het daar maar mee 🙂 Een ander verhaal was de mededeling van Amtrak dat we een schemawijziging hadden op de Empire Builder. Deze vertrok nu om 3.24 AM in plaats van 3.30 AM, dus hebben we wel 6 minuten minder nachtrust. Hopelijk kunnen we dat beiden aan. In de plannenmakerij voor deze vakantie heb ik nog wel even ruzie met de navigatie. Voor de Garmin bestaat een programma (Basecamp) waarbij de routes kunt uitzetten, bijvoorbeeld wandel of fietsroutes, of met een motorvoertuig, als je niet persé rechtstreeks van A naar B wil gaan, en dat leek me een uitstekend ding om de route van Milwaukee naar Minneapolis wat leuker te maken, door bijvoorbeeld een stuk langs de Mississippi op te rijden. Maar het was een stuk minder simpel dan het programma beloofde. Sterker nog, het was een rampendal.

garmin_nuvi

Ten eerste is het zoeken naar plaatsen of wegen gespeend van iedere logica, en klikken op een bepaald punt, zoals bij bijv. Google Maps, is al helemaal uit den boze. Maar als je dan na hangen en wurgen een leuke route bij elkaar geknutseld heb kun je die exporteren naar je navigatie. Beetje jammer dat je die dan niet als route in je apparaat terugziet, maar als een stuk of tien routes, in willekeurige volgorde, met als naam het wegnummer of kruispuntinformatie, of hotel van vertrek en aankomst. Nu kan ik me bij die laatsten nog wel iets indenken, maar ondanks mijn geografisch geheugen en behoorlijke kennis van het Amerikaanse wegennet ken ik niet alle B-weg nummers (County en State routes) zo direct uit mijn hoofd. Een systeem van likmereet dus, wat overigens, volgens forums, wel prima lijkt te werken bij wandel of fietsnavigaties, en de nieuwere GPS-systemen. Dus doe ik aan de hand van die gouweouwe Google Maps de stukjes route in de Garmin maar een in de juiste volgorde voorzien van nieuwe namen, Deel 1, Deel 2 enz. Word het toch nog een leuke rit.

Over rit gesproken. Bij terugkomst van ons vaartochtje had ik het plan opgevat om ons met de shuttle naar het vliegveld laten vervoeren en dan met de hotelshuttle naar ons laatste hotel van deze vakantie. We blijven nog een nachtje in Canada omdat het vrijwel onmogelijk is om op tijd in te checken voor de vlucht van halfelf naar Chicago en de eerstvolgende rond 4 uur gaat, en we dus nooit op tijd in Chicago kunnen zijn voor de vlucht naar Nederland. Wat dus een gedwongen nachtje Chicago zou opleveren. Maar Chicago kennen we al, en omdat O’Hare Airport een dik uur van de stad af ligt zou dat dus een dagje airporthotel betekenen. Die kunnen we beter in Vancouver doorbrengen, chicago

Maar iets aan dat plan stoort me. Ten eerste meren we ‘s ochtends om 7 uur aan, en zouden we “give or take” via de shuttles tegen 10 uur bij het Ramada Airport Hotel zijn. Maar daar laten ze je zeker niet direct op de kamer, zoals bij elk hotel is de checkin rond 15.00 uur, en al zou je de bagage kunnen stallen, ben je nog niet erg mobiel. En zo onmondig veel zal er niet te doen zijn rond een luchthavenhotel. Dat, en plus dat de shuttle van de haven naar de luchthaven, hoewel anders deed vermoeden, verre van gratis is. Zo’n 45 CAD p/p doet ons besluiten dat we net zo goed een auto kunnen huren, dan zijn we vrij om te gaan en te staan, dus spreken we onze hofleverancier van deze vakantie, Hertz, aan voor nog een dagje mobiliteit. Niet dat we nu blind varen op de jongens van Hertz, maar een zoektocht langs de brokers gaf nou niet direct veel voordeel. Het leek mooi, maar tijdens de boeking kwamen er allerlei toeslagen bij wat het voordeel ten opzichte van de boys van geel/zwart minimaliseerde, zodat we toch maar kiezen voor betrouwbare zekerheid.

En nu kunnen we dus nog wat plannen maken voor het extra dagje Vancouver en omgeving. En zo op Tripadvisor te zien is er zat te doen, en gelijk valt onze keus op Stanley Park. Dat gaan we zeker bezoeken. Of dat wat is leest U vanzelf wel in één van de reisverslagen. To be continued…

Dit bericht werd geplaatst in Day by Day. Bookmark de permalink .

Een reactie op ’T Komt allengs dichterbij.

1. Hannie zegt:

Wow wat een mazzel met al die tariefsverlagingen.
    Leuk om eens een blog van een voor mij onbekende kant van Amerika(en een beetje Canada) te lezen.